- Klipp dig - Toppa dig ca: var sjätte vecka, om du inte klipper bort slitna toppar kommer hårstråt efter hand gå av.
- Avstå värmetänger & toupering – Självklart kan du göra detta någon gång ibland, men absolut inte varje dag. Tänk på att använda ett bra värmeskydd och när du väl plattar/ vågar håret -lägg ner lite tid! Då kommer det att hålla längre.
- Tvätta inte håret för ofta – 1-3 gånger i veckan inte mer. Tvättar du håret för ofta blir hårbotten uttorkad & irriterad och producerar då mer fett för att den inte ska torkas ut.Tvättar du mer sällan får du en bra balans i hårbotten.
- Gör inpackning 1 gång i veckan. Tänk på att ha handduks torkat hår när du sätter i inpackningen annars kommer den inte verka fullt ut. Hur länge du ska ha den i står på förpackningen, den behöver inte sitta längre eftersom den slutar verka efter en viss tid.
- Använd bra produkter – Köper du schampo m.m. på ÖB eller Ica är det klart att håret blir risigt. Bra produkter hittar du hos din frisör, de kan dessutom hjälpa dig så att du får rätt produkt för ditt hår. Använd inte för många produkter i ditt hår utan satsat på några riktigt bra istället!
- Borsta håret – Morgon och kväll, börja i längderna, men borsta inte håret då det är blött. Ett torrt hår är dubbelt så starkt som ett blött, om du har ett trassligt hår kan du kamma igenom det med en bred kam medan du har balsam/ inpackning i.
- Tänk på att rengöra dina hårborstar, precis som sminkborstar, det samlas både fett, rester från stylingprodukter m.m. i dem. Använd schampo och en nagel- eller tandborste för att göra rent.
- Sov med en inbakad fläta, det förebygger tovor och du får fina locka på köpet.
- Om du sätter upp håret ofta eller använder mycket spännen, tänk på att använda snoddar utan metall och spännen som är snälla för håret.
- Ät en nyttig och allsidig kost, då mår ditt hår bra. T.ex. är B-vitamin bra för håret.
Bild: we heart it

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar